Iran & Russia | در دیدار سفیر روسیه با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
15903
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15903,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

در دیدار سفیر روسیه با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

در دیدار سفیر روسیه با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

حمل‌‌ونقل، مانع بزرگ بر سر راه صادرات ایران به روسیه و اوراسیا
سفیر روسیه در دیدار با رئیس اتاق ایران ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور، از پارلمان بخش خصوصی خواست که هیاتی را برای حضور در همایش هفته اوراسیا به آستانه قزاقستان اعزام کند.
سفیر روسیه در تهران طی ملاقات با رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور به بررسی مشکلات تجار ایرانی در زمینه صادرات محصولات به روسیه و کشورهای اوراسیا پرداخت.
در این دیدار مشکلات حمل‌ونقل دریایی و ریلی بین ایران و کشورهای اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت. موانع بانکی و لزوم توجه مسئولان دولتی دو طرف نسبت به آن‌ها، روند کند نوبت‌دهی برای تخلیه بار کامیون‌های ایرانی و نبود کانتینرهای یخچال دار برای کالاهای فاسدشدنی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شدند.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سرعت حرکت حمل‌ونقل ریلی از بندرعباس به کشورهای اوراسیا را آهسته توصیف کرد و دلیل آن را وجود برخی موانع و توقف‌های طولانی‌مدت در کشورهای مسیر دانست.
وی تصریح کرد: حمل‌ونقل دریایی نیز وضعیت مشابهی دارد. فرآیند صدور اسنادی مانند گواهی مبدأ به کندی انجام می‌شود. این یک مسئله جدی است که چرا با وجود این میزان جدیت میان دو کشور برای توسعه مناسبات، هنوز ارتباط اقتصادی ایران و روسیه به حد مناسبات سیاسی دو کشور نرسیده است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی نبود کانتینرهای یخچال‌دار برای کالاهای فاسد شدنی و روند کند نوبت‌دهی برای تخلیه بار کامیون‌های ایرانی را از مهم‌ترین موانع موجود در آستاراخان بر سر راه حرکت تجار ایرانی در ادامه مسیرشان به سمت روسیه برشمرد.
شافعی در ادامه پیوند بین استان‌های ایران و روسیه را راهی مناسب برای توسعه مناسبات دانست و تصریح کرد: بارها در این رابطه صحبت کرده ایم اما دو طرف در این مورد فعال نبوده‌اند. روسیه و ایران دو کشور پهناور هستند و استان‌هایی با توانمندی بالا دارند که پیوند آنها با یکدیگر بسیار مهم و حساس است.
وی همکاری با روسیه برای صادرات کالاهای این کشور به عراق از طریق خاک ایران را هم راهکاری برای گسترش سطح روابط تهران مسکو اعلام کرد.
لوان سیمیونوویچ جاگاریان، سفیر روسیه در ایران پس از اطلاع از موانع موجود بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی به بازار روسیه از رئیس اتاق ایران خواست نسبت به پیگیری برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اقدام کند تا زمینه بررسی دقیق و رفع این موانع فراهم شود. جاگاریان تاریخ پیشنهادی مسکو برای برگزاری این نشست را ۵ اکتبر برابر با ۱۳ مهر عنوان کرد و خواستار اعلام نظر تهران در این مورد شد.
سفیر روسیه با اعلام این خبر که مسکو آمادگی دارد از ۳۰ آگوست برابر با ۸ شهریور روادید گردشگری را برای اتباع ایرانی لغو کند، گفت: منتظر هستیم که طرف ایرانی نیز در این مورد برنامه خود را ارائه دهد.
سیمیونوویچ جاگاریان، از برگزاری همایشی در آستانه پایتخت قزاقستان با عنوان هفته اوراسیا خبر داد و پیشنهاد کرد هیاتی از فعالان اقتصادی ایران نیز در این همایش حضور داشته باشند.
وی در پایان با نگاه به توافق‌هایی که تا کنون بین ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی انجام شده، تأکید کرد: توافقاتی که انجام شده فقط جنبه اقتصادی دارد و نباید با نگاه سیاسی به آنها بنگریم. در این حالت، پیگیری برای اجرای آنها آسان‌تر خواهد بود.