Iran & Russia | نشست اعضاء اتاق مشترک ایران و روسیه با رئیس کل گمرک روسیه
15855
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15855,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

نشست اعضاء اتاق مشترک ایران و روسیه با رئیس کل گمرک روسیه

نشست اعضاء اتاق مشترک ایران و روسیه با رئیس کل گمرک روسیه

نشست رئیس کل گمرک روسیه با اعضاء اتاق مشترک ایران و روسیه  در سالن جلسات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران مورخ ۲۸/۰۲/۹۵

در ابتدای این نشست مسعود خوانساری به سطح روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: به‌رغم پتانسیل‌هایی که در ایران و روسیه وجود دارد، حجم تجارت دو کشور به حدود ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد و برخلاف علاقه‌ای که برای افزایش سطح مراودات وجود دارد، این هدف تاکنون محقق نشده است. رییس اتاق تهران ابراز امیدواری کرد که به موجب تفاهم‌نامه‌هایی که میان گمرک ایران و روسیه منعقد شده است، حجم مبادلات افزایش پیدا کند. خوانساری ادامه داد: انگیزه ارتقا سطح روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد اما در این مسیر موانعی وجود دارد که هر چه زودتر باید برطرف شود. او با اشاره تنش‌هایی که میان ترکیه و روسیه پدید آمد، گفت: این رویداد، موقعیت مناسبی برای ایران جهت توسعه مناسبات خود با روسیه فراهم آورد. به همین سبب لازم است، با استفاده از امکانات خطوط سبز گمرکی و عادی سازی روابط بانکی از این موقعیت، بهره برداری شایسته ای صورت گیرد. رییس اتاق تهران در ادامه از آندریز بلیانینوف،رییس گمرک روسیه در خواست کرد که نتیجه مذاکرات خود با رییس گمرک ایران را بیان کند.

کالاهای کشور ثالث با پرچم ایران وارد روسیه نشود

 در ادامه این نشست رییس گمرک روسیه نوبت سخن را به دست گرفت و توضیح داد که روز گذشته در ملاقات روسای گمرک ایران و روسیه، پروتکل تبادل ارزش گمرکی و پروتکل کریدور سبز به امضا رسیده است. او ادامه داد: در این ملاقات همچنین جابجایی کالا و خودرو در خاک ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آندریز بلیانینوف، گفت: ما روز گذشته از سیستم آی‌تی گمرک ایران نیز بازدید کردیم و لازم است همکاری بیشتری میان گمرکات دو کشور برقرار شود که بتوانیم به صورت آنلاین از امکانات و اطلاعات یکدیگر استفاده کنیم.

 او افزود: ما اقدامات خوبی برای تسهیل واردات کالاهای ایرانی به روسیه انجام داده‌ایم و البته مذاکراتی در مورد همکاری با کشورهای دیگر نیز داشته‌ایم. همچنین با گمرک ایران توافق کرده‌ایم که ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه به طور واقعی به گمرک روسیه اعلام شود. رییس گمرک روسیه با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران گفت: افزایش مروادات این محصولات از جمله موضوعات مورد مذاکره و توافق در ملاقات با رییس گمرک بود.
او افزود: با طرف ایرانی قرارگذاشتیم که کالای کشورهای ثالث تحت پرچم ایران وارد روسیه نشود. بلیانینوف از تمایل کشور متبوعش برای فعال شدن کریدور شمال– جنوب سخن گفت و افزود: در این صورت کالاهای کشور هند می‌تواند از طریق خاک ایران وارد روسیه شود.

حجم مراودات ایران و روسیه رضایت‌بخش نیست

اسداله عسگر اولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس اتاق مشترک ایران و روسیه، نیز طی سخنانی از سطح نازل روابط تجاری ایران و روسیه انتقاد کرد. او گفت: ایران و روسیه دو کشوری هستند که همسایگی آنها را خداوند برقرار کرده است. در روابط این دو کشور فراز و نشیب‌های فروانی به وجود آمده اما پس از انقلاب اسلامی به دلیل اراده دولت‌های این دو کشور، روابط ایران و روسیه توسعه یافته و دوستانه شده است.»  عسگر اولادی افزود: ما در رابطه با روسیه احساس غبن می‌کنیم. به این دلیل که روابط تجاری ایران با برخی دیگر از کشورهای همسایه گاه به ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد اما ارزش مبادلات ایران با بزرگ‌ترین همسایه‌اش کمتر از دو میلیارد دلار است.» او با بیان اینکه کارآفرینان ایران آماده تجارت با روسیه هستند، گفت: بزرگترین مشکل تجاری این دو کشور در برخی قواعد گمرکی نهفته است. بر این اساس این موضوع ضروری به نظر می‌رسد که در اجرای ضوابط گمرکی، تسهیلاتی اعمال شود.»  رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: ما می‌دانیم روسیه تابع غرب نیست اما بانک‌های روسی از مراوده با ایران احساس ترس می‌کنند. او با تاکید نسبت به رفع دو چالش مالی و بانکی گفت: کالاهایی که از ایران به روسیه می‌رود، گاه به دلیل اعمال نظرات شخصی و سلیقه‌ای در گمرک می‌ماند. از این رو لازم است آیین‌نامه‌ای برای جلوگیری از اعمال سلایق و البته شفافیت قوانین تنظیم شود و اجرای این آیین‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به گونه‌ای باشد که همکاری‌های اقتصادی دو کشور توسعه پیدا کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه حجم دادوستد ایران و روسیه قانع‌کننده نیست ادامه داد: دومین مساله‌ای که بازرگانان ایرانی با آن مواجه‌اند، نوسان روبل است. چنانکه نمی‌دانند، با چه قیمتی از روبل مذاکره کرده و با چه قیمتی باید پرداخت کنند.

جزییات تفاهم‌نامه‌های گمرکی به زودی رونمایی می‌شود

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی به طرح برخی مشکلات گمرکی خود در تجارت با روسیه پرداختند که رییس‌کل گمرک روسیه به برخی از آنها پاسخ داد و البته درخواست کرد که این موارد به صورت کتبی به اداره بازرگانی روسیه منعکس شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد. برای مثال یکی از فعالان به بازرسی ۱۰۰ درصدی محموله‌ها در گمرکات روسیه اشاره کرد که بلیانینوف عنوان کرد، بازرسی ۱۰۰ درصدی اقدام نادرستی است و این موضوع در گمرکات روسیه تکرار نخواهد شد. او همچنین گفت که جزییات تفاهم‌نامه‌هایی که با رییس گمرک ایران به امضا رسانده در سایت گمرک روسیه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. رییس گمرک روسیه برخی از مشکلات را نیز ناشی از عدم پرداخت مستقیم به دلیل اعمال تحریم‌ها دانست و گفت با رفع تحریم‌ها این مشکلات برطرف می‌شود. او در پاسخ به یکی از فعالان اقتصادی که خواهان اعمال تعرفه‌های ترجیحی برای کالاهای ایرانی شد، گفت که در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است، تعرفه‌های واحدی اعمال می‌شود.  پس از توضیحات رییس کل گمرک ، رییس اتاق تهران اعلام کرد: سعی می‌کنیم، مشکلات مورد اشاره از سوی فعالان اقتصادی را با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه به صورت کتبی به گمرک کشور روسیه منعکس کنیم و رفع این مشکلات را مورد پیگیری قرار دهیم.