Iran & Russia | آشنایی با قوانین و مقررات ثبت و فعالیت شرکت‌های خارجی در فدراسیون روسیه
17547
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17547,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

آشنایی با قوانین و مقررات ثبت و فعالیت شرکت‌های خارجی در فدراسیون روسیه

آشنایی با قوانین و مقررات ثبت و فعالیت شرکت‌های خارجی در فدراسیون روسیه

اعضای-محترم-قوانین-و-مقررات-ثبت-و-فعالیت-شرکتهای-خارجی-در-فدراسیون-روسیه

«آشنایی با قوانین و مقررات، ثبت و فعالیت شرکت های خارجی در فدراسیون روسیه و ملاحظات آن»

بر اساس ماده شش قانون فدرال شماره ۱۶۰ مورخ ۱۹۹۹/۷/۹ روسیه در خصوص ثبت و فعالیت شرکتهای تجاری خارجی، سرمایه گذاران خارجی مجاز می باشند در قلمرو فدراسیون روسیه سرمایه گذاری نموده به شرطی که فعالیت آنها در تضاد با قوانین بالادستی فدراسیون روسیه نباشد.

سرمایه گذار در ابتدا باید نوع فعالیت تجاری یا بازرگانی خود در کشور روسیه را انتخاب نماید. انواع شرکتهای خارجی برای آغاز کسب و کار به شرح ذیل می باشد:

۱. تاسیس شخص حقوقی (شرکت) جدید با مشارکت سرمایه خارجی

۲. افتتاح نمایندگی خارجی شخص حقوقی (شرکت) در خاک فدراسیون روسیه با داشتن مجوزهای لازم از شرکت اصلی و اخذ تایید از نهادهای ذیصلاح فدرال روسیه 

۳. سرمایه گذاری در شرکتهای روسیه مانند خرید اوراق بهادار، املاک، ساخت و ساز و تأسیسات در خاک فدراسیون روسیه 

همچنین بر اساس ماده بیست قانون فدرال شماره ۱۶۰ مورخ ۱۹۹۹/۷/۹ تحت عنوان «سرمایه گذاری خارجی در فدراسیون روسیه» ایجاد یا انحلال شرکتها با سرمایه گذاری خارجی بر اساس شرایط عمومی انجام میگردد در عین حال در زمان ایجاد (تاسیس) شرکت با سرمایه گذاری خارجی قواعد و مقررات خاص بانکی و بیمه نیز می بایست مدنظر شرکتهای خارجی قرار گرفته شود.

همچنین طبق قوانین داخلی و بالادستی روسیه محدودیتهایی برای سرمایه گذاران (خارجی) در بخشهای مرتبط با پروژه های زیر ساختی، حیاتی، اقتصادی و امنیت ملی کشور وجود دارد. در سایر موارد قانون فوق الاشاره، مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی را امکان پذیر دانسته و سرمایه گذاران خارجی بدون هیچگونه محدودیتی امکان ثبت شرکت برای فعالیت های اقتصادی در خاک روسیه را دارند.

یکی دیگر از معیارهای صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی این است که سرمایه گذار خارجی صرفا میتواند موسس شرکت با مسئولیت محدود در خاک فدراسیون روسیه باشد.

قانون مدنی فدراسیون روسیه، رویه ایجاد و فعالیت اشخاص حقوقی (شرکتها) را تعیین می نماید.

بر اساس قوانین فدراسیون روسیه، برای تأسیس شرکت تجاری، آماده سازی برخی از اسناد و مدارک الزامی میباشد. بدین ترتیب، با افتتاح شرکت با سرمایه گذاری خارجی در فدراسیون روسیه به این معنی است که شخص حقوقی (شرکت تجاری) دارای وجاهت و اهلیت قانونی گردیده است.

مزایای تاسیس شرکتهای با مسئولیت محدود (با سرمایه گذاری خارجی) در فدراسیون روسیه:

– زمان کوتاه ثبت شرکت ها (۳ روز کاری)؛

– پرداخت عوارض اندک ۴( هزار روبل برابر با ۴۵ دلار)؛

– امکان استفاده از سیستم مالیاتی آسان (به استثناء برخی از موارد)؛

– برخورداری از مزایای مسئولیت محدود برای فعالیت شرکتهای خارجی در خاک فدراسیون روسیه.

کاستی ها و نقاط ضعف شرکتهای با مسئولیت محدود (با سرمایه گذاری خارجی) در فدراسیون روسیه:

– محدودیتها در انجام معاملات با سهام سرمایه اولیه متعلق به طرفهای معامله خارجی از کشورهای خاص؛

– وجود محدودیتها در انجام عملیات تجاری با سازمانهای نظارتی (بین المللی) خارج از کشور؛

– عدم برخورداری از مزایای خاص برای استخدام کارمندان خارجی (مانند اخذ اقامت؛ ویزا و یا سایر امتیازات ویژه سرمایه گزاری خارجی)

– مشمول مالیات واقع شدن درآمد سود سهام ناشی از فعالیت شرکتهای خارجی در روسیه

– طی کردن پروسه اداری عادی انحلال شرکت خارجی (در صورت تصمیم به بستن شرکت) همانند شرکتهای داخلی (بدون امتیاز ویژه)

درصورت ایجاد شرکت با مسئولیت محدود لازم است به نکات ذیل نیز توجه گردد: 

الف) وضعیت حقوقی شخص موسس: شرکت ایجاد شده به عنوان یک سازمان مستقل باید حداقل یک شخص موسس داشته باشد (قانون فدراسیون روسیه حضور اشخاص حقیقی و حقوقی روسی و خارجی و از جمله مشارکت ۱۰۰٪ خارجی را برسمیت می شناسد) 

ب) حقوق مالکیت: شرکت خارجی صاحب املاک و حقوق مالکیت مستقل را دارا می باشد. همچنین با هدف ایجاد شرکت با مسئولیت محدود سرمایه اولیه با میزان حداقل ۱۰۰۰۰ (ده هزار) روبل لازم می باشد. املاک شرکت با سرمایه گذاری خارجی از اموال دفتر مرکزی جدا می باشد. در بعضی از موارد قانون فدراسیون روسیه یا در صورت اعلام ورشکستگی عمدی شرکت با مسئولیت محدود یا سایر تخلفات در جریان روند ورشکستگی، موسس و مدیر شرکت به شکل نیابتی (مسئولیت ناشی از فعالیت غیر) تحت تعقیب قرار دارند.

پ) جذب نیروی کار خارجی: با هدف جذب نیرو کار، در بسیاری از موارد مجوز کار لازم می باشد. روند جذب نیروی کار خارجی به مقام و تخصص کارمند خارجی بستگی دارد. در بعضی از موارد مجوز کار الزامی نیست اما شرکتها باید در خصوص استخدام یا اخراج کارمندان به نهادهای تام الاختیار ذیصلاح اطلاع رسانی نمایند.

ت) ریاست و مدیریت: مجمع عمومی موسسین و نهاد اجرایی (مدیر عامل)، مدیریت شرکت با مسئولیت محدود را عهده دار می باشد. مدیر عامل شرکت از طریق رأی گیری مجمع عمومی موسسین انتخاب می شود.

ث) معاملات بین دفتر مرکزی و شرکت با مسئولیت محدود در روسیه، سازمان های روسی و سایر اشخاص: شرکتهای خارجی با مسئولیت محدود در روسیه دارای شخصیت حقوقی مستقل باشند و معاملات بین آنها با در نظر داشتن محدودیتهای گمرکی، ارزی و مالیاتی روسیه بر اساس قوانین و مقررات معاملات اقتصادی خارجی صورت می گیرد. علاوه بر این در بعضی از موارد معاملات بین اشخاص نزدیک و وابسته به هم میتواند به عنوان معاملات کنترل شده شناخته شود و در نتیجه مشمول بازرسیهای مالیاتی تکمیلی گردد. در صورت انجام معامله شرکت با مسئولیت محدود خارجی با اشخاص حقوقی، شهروندان روسی و سایر اشخاص حقوقی خارجی، این شرکت در این معاملات مسئولیت دارد. در صورت انحلال فعالیتهای تجاری این نوع از شرکت ها، طرف های معامله نمیتوانند نسبت به موسس خارجی ادعاهای مالی را طرح نمایند.

ز) مالیات: شرکت با مسئولیت محدود میتواند از سیستم مالیاتی ساده سازی شده استفاده نماید. پرداخت درآمد ناشی از فعالیت شرکت فقط از طریق پرداخت سود سهام (توزیع درآمد) امکان پذیر می باشد. علاوه بر این، درآمد موسس در قالب سود سهام مشمول مالیات بر درآمد می شود.

ملاحظات:

۱ – تأسیس و ایجاد شرکت (با مسئولیت محدود) با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در واقع به منزله برسمیت شناختن شخص حقوقی مستقل و با حقوق و تعهدات مشخص نزد نهادهای ذیصلاح روسیه برای شروع فعالیت کسب و کار تجاری تلقی می شود.

۲- سرمایه (آورده) اولیه کم و زمان نسبتا کوتاه فرایند ثبت و تاسیس شرکت (خارجی) در روسیه یکی از مزیت های مهم سرمایه گذاری خارجی و آغاز فعالیت های تجاری قلمداد می شود.

۳- شرکتهای خارجی ثبت شده در خاک فدراسیون روسیه از حقوق و آزادی عمل نسبتاً بالایی برخوردار هستند و از این نظر زمینه برای سوء استفاده یا عملیات مالی غیرقانونی از طرف مدیران شرکتهای خارجی فراهم است اما چنانچه در تور نهادهای نظارتی فدرال گرفتار شوند می تواند منجر به خسارات مادی جبران ناپذیر و زیر سوال رفتن شهرت و اعتبار سرمایه گذار و شرکت خارجی گردد.

۴- قوانین ثبت شرکتهای خارجی و شروع کسب و کار تجاری در خاک فدراسیون روسیه مربوط به سالهای اواخر دهه ۹۰ میلادی بوده و بالطبع برای سازواری و روزآمدی نیازمند اصلاحات می باشد. اعمال تحریمهای آمریکا و اروپا علیه روسیه بعد از شروع عملیات ویژه نظامی با اکراین سبب خروج شرکت های مشهور و برند از روسیه گردید و متعاقبا اتخاذ سیاست (جایگزینی واردات) از سوی کشور متوقف فیه تا حدود زیادی انگیزه شرکتها و سرمایه گذاری خارجی را کاهش داده است.

تهیه و تنظیم: سیدستار پورسید – کارشناس اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران – آستراخان

۱۴۰۲/۷/۱۴