Iran & Russia | امضای تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و روسیه
15912
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15912,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

امضای تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و روسیه

امضای تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و روسیه

 هیأتی بلندپایه تجاری به سرپرستی «بوریس چسناکوف»، رئیس اتاق بازرگانی استان آلتای روسیه با اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه دیار کرد. آن‌ها در این نشست تفاهم‌نامه‌ای باهدف تقویت همکاری‌ها میان اتاق مشترک بازرگانی ایران-روسیه و اتاق بازرگانی و صنعت استان آلتای، امضا شد
یست‌ویکم آذرماه هیات بلندپایه تجاری، از استان آلتای، فدراسیون روسیه مهمان اتاق بازرگانی ایران و روسیه بود. این هیات بلندپایه با حضور ۲۰ نفر از پنج شرکت بین‌المللی آلتای به ریاست «بوریس چسناکوف» با اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت‌وگو کردند.
پنج شرکت «اینتک گروپ»(فعال درزمینهٔ طراحی و ساخت تجهیزات تولید بتن هوادار غیراتوکلاو)، «بیاد-خیم» (فعال در صنایع استخراج نفت و گاز و مجتمع نیروگاهی)، «ادووانچیک»(فعال در حوزه پتروشیمی)، «الی»(فعال در حوزه بازار غلات، دانه‌های روغنی، حبوبات، کارخانه‌های دامی و مرغداری) و «باناوول» (فعال درزمینهٔ اتصالات نیروگاهی) همراه چسناکوف با فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار رسمی، عسکراولادی درباره لزوم تسهیل کسب‌وکار و تجارت میان ایران و روسیه سخن گفت. او موانع این همکاری دوجانبه را چنین برشمرد: «مشکل بانکی (نمی‌توانیم نقل‌وانتقال بانکی با روسیه داشته باشیم)؛ مشکل مالی (ریال و روبل در دو کشور متزلزل است و باید بین بانک مرکزی این دو کشور قرارداد مالی-پولی بسته شود)؛ سیستم حمل‌ونقل و ویزا. ویزا همچنان مهم‌ترین مشکل تجاری ایرانی است
او گفت: «ما معتقدیم باید به کارآفرینان و تجار ایرانی ویزای یک‌ساله مولتی بدهند، ولی هنوز روس‌های هیچ کاری انجام نداده‌اند. البته آن‌ها ویزای توریستی را راحت می‌دهند ولی ویزای تجاری دشوار است.»
عسگراولادی تأکید کرد: «باید ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور دوست که تعاملات سیاسی-تجاری باهم دیگر دارند با رفع مشکلات، ارتباط تجاری-اقتصادی خود را گسترش دهند. در بسیاری از گمرکات روسیه هنوز به تجار ایرانی و آنچه اظهار می‌کنند اعتماد نمی‌شود و در ارزش‌گذاری روی محصولات بالاترین نرخ را برای کالاهای ایرانی در نظر می‌گیرند.»
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مهم‌ترین چالش تجار را سیاست‌های گمرکی روسیه می‌داند و معتقد است: «مهم‌ترین این چالش‌ها عبارت‌اند از: «سیستم ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه»،‌ «ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه»، «فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک»،‌ «مشکلات مربوط به اخذ روادید»، «کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی» و «عدم اعتماد دوسویه بین تجار دو کشور» چالش‌های عمده صادرکنندگان ایرانی در مراوده با روسیه است.»
به گفته عسگراولادی در چهار نوع سیستم حمل‌ونقل یعنی سیستم هوایی، دریایی، ریلی و کامیونی ایرانیان برای سفر به روسیه مشکل‌دارند. خط کشتیرانی ایران از انزلی به آستراخان ممکن است و تجار باید کالای خود را به انزلی منتقل کرده و بعد به روسیه صادر کنند. راننده کامیون‌ها مشکل دریافت ویزا دارند. خطوط ریلی در ایران در خدمت تجارت نیست و سیستم هوایی ما مشکلاتی دارد. از طرفی ایران هواپیمای باری به روسیه ندارد و هواپیمای مسافربری هم فقط به مسکو پرواز می‌کند درحالی‌که تجارت با روسیه فقط در شهر مسکو انجام نمی‌شود. ما باید بتوانیم به شهر آستراخان و جنوب روسیه پرواز مستقیم داشته باشیم.
او تصریح کرد: «درحالی‌که حجم مناسبات ما با کشورهای همسایه جنوبی، عراق و افغانستان بیشتر از روسیه است، اعتماد بهتری میان ما با آن‌ها وجود دارد اما هنوز در گمرکات استان‌های مختلف روسیه به تجار ایرانی اعتماد نمی‌شود.»
عسگراولادی خواستار تعامل و رفع موانع شد و افزود: «باید تلاش کنیم که حجم مناسبات بین ایران و روسیه نه‌تنها بیشتر شود بلکه در مقایسه با کشورهایی مانند چین و اروپا به رقم بالاتری از هدف‌گذاری انجام‌شده برسیم.» بعد از او چسناکوف هم درباره رفع موانع و مشکلات تجاری ایران و روسیه و لزوم افزایش همکاری‌ها گفت.
در این نشست همچنین باهدف تقویت همکاری‌ها میان اتاق مشترک بازرگانی ایران-روسیه و اتاق بازرگانی و صنعت استان آلتای، تفاهم‌نامه‌ای میان بوریس چسناکوف و اسدالله عسکراولادی امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف متعهد شدند زمینه تقویت ارتباطات تجاری، تحقیقاتی و تکنولوژیک میان فعالان بخش خصوصی و شرکت‌ها و سازمان‌ها را فراهم کنند.
دو تشکل همچنین باهدف تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه، اطلاعات موردنیاز در مورد اقتصاد و قوانین تجارت خارجی را در اختیار یکدیگر خواهند گذاشت.