Iran & Russia | ایجاد کریدور سبز گمرکی برای تجارت کشاورزی ایران و روسیه
15821
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15821,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

ایجاد کریدور سبز گمرکی برای تجارت کشاورزی ایران و روسیه

ایجاد کریدور سبز گمرکی برای تجارت کشاورزی ایران و روسیه

دیدار معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه سرگئی لوویچ لوین با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران

«سرگئی لوویچ لوین» با هیات همراه در دیدار با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران افزود: طبق محاسبات ما، در صورت ایجاد کریدور سبز، زمان و ارزش هزینه حمل کالا به دو کشور نصف و سرعت و شکل گیری اسناد گمرکی دو تا سه برابر می شود؛ ضمن آنکه تبادل کالای کشاورزی به طور قانونمند انجام می گیرد.
وی افزود: بیشتر کالاهای ایرانی که وارد روسیه می شوند، از طریق خاک جمهوری داغستان خواهد بود، لذا ما دو بندر را برای ورود کالای کشاورزی ایران به روسیه در نظر داریم که یکی از آنها در جمهوری داغستان و دیگری در آستاراخان است.
لوین با بیان اینکه پایه و اساس ایجاد کریدور سبز، وجود سیستم اطلاع رسانی شفاف است، بیان داشت: باید سیستم اطلاعاتی برای مبادله کالای کشاورزی میان دو کشور داشته باشیم که یک شماره منحصر به فرد به کالا دهد تا کالا در گمرک های دو کشور با آن شماره شناسایی شود.
وی راه اندازی این سیستم را برای سرعت بخشیدن به تبادل محصول های کشاورزی فسادپذیر، میان ایران و روسیه ضروری خواند و اضافه کرد: با راه اندازی کریدور سبز، صادرکنندگان راحت تر می توانند محصولاتشان را جابه جا کنند از این رو بر امضای هر چه سریعتر اسناد گمرکی دو کشور در این رابطه تاکید داریم.
معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در عین حال به تولیدکنندگان خرد محصول های کشاورزی در ایران اشاره کرد و درخواست کرد برای سهولت در کار، آنها در قالب یک اتحادیه متشکل به تجارت محصول بپردازند.
وی ادامه داد: ما تمایل داریم محصول های کشاورزی ایران به طور مستقیم و قانونی وارد روسیه شود به جای آنکه از کشور ثالث وارد شود.
لوین، بر تعامل میان گمرک های دو کشور بر پایه اعتماد با هدف توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: این اعتماد با امضای اسناد گمرکی و راه اندازی سیستم اطلاع رسانی برای مبادله کالا تقویت می شود.
معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه همچنین، پیشنهاد راه اندازی خط ترانزیت برای صادرات کالای روسی از طریق ایران به کشورهای ثالث را داد.
وی افزود: صادرات کالاهای روسیه به سایر کشورها از طریق راه های دریایی و بخشی از طریق مرزهای ترکیه انجام        می گیرد و اگر برنامه ریزی کنیم که کالاها را از خاک ایران به بنادر جنوبی و سپس به کشورهای دیگر برسانیم، برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.
لوین ادامه داد: صادرات کالا از طریق ایران موجب صرفه جویی در هزینه حمل و نقل می شود و ترانزیت این کالاها برای ایران در آمد ایجاد می کند.
وی این پیشنهاد ترانزیت کالا از ایران را به لحاظ اقتصادی و تاریخی مهم خواند و افزود: این همکاری سطح روابط سیاسی دو کشور را بالا می برد.
لوین در عین حال گفت: روسیه به دنبال توسعه همکاری های شیلاتی با ایران است و ما طرح های قوی برای این همکاری داریم.
وی خاطرنشان کرد که رهبران روسیه اهمیت زیادی به همکاری با ایران می دهند.
آمادگی ایران برای ترانزیت کالای روسیه به سایر کشورها
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار، اساس همکاری ها و راه اندازی کریدور سبز گمرکی را بر پایه اعتماد دانست و گفت: بدون اعتماد نمی توان برای بلندمدت با کشورها همکاری کرد و ما نیز موضوع کریدور سبز را پیگیری خواهیم کرد.
وی از ایجاد خط ترانزیت برای حمل کالاها از خاک ایران استقبال کرد و افزود: این آمادگی وجود دارد تا با حمل ونقل تلفیقی، بتوان کالاهای روسیه را به صورت ترانزیت رد و بدل کرد.
حجتی، از نظارت کالاهای کشاورزی ایران توسط روسیه استقبال و تصریح کرد: نظارت، موجب ارتقای کیفیت و سلامت محصول های کشاورزی ایران می شود.
وی ادامه داد: ما نیز در شورای سلامت خود بر سلامت تولیدات در عرصه مصرف داخلی و خارجی تاکید می کنیم و به مصرف کنندگان خارجی این حق را می دهیم که محصول های صادراتی ما را نظارت و کنترل کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با تایید اینکه اغلب تولیدکنندگان محصول های کشاورزی ایران خرد هستند و نتوانسته اند با شرکت های زنجیره ای کار کنند، گفت: تجمیع تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول های کشاروزی در قالب یک مجموعه برای صادرات به روسیه، زمان بر است. وی در عین حال از صادرکنندگان روسی خواست در بخشی از خدمات دهی محصول های کشاورزی از جمله ارتقای بسته بندی کالای کشاورزی ایران همکاری کنند. «رمضان عبدالله تیپوف» رئیس جمهوری داغستان نیز در این دیدار گفت که از ایده راه اندازی کریدور سبز گمرکی برای تجارت محصول های کشاورزی ایران و روسیه حمایت می کند.
وی افزود: در بندر خود می توانیم هر حجمی از محصولات کشاورزی دو کشور را بپذیریم؛ همچنین می توانیم مرکز لجستیکی بسازیم تا کالاهای کشاورزی ایران از آنجا وارد روسیه شود. وی با بیان اینکه داغستان یکی از مرکزهای عمده تولید محصولات کشاورزی در روسیه است، بیان داشت: ۲۰ درصد تولید گوشت گوسفندی و ۱۰ درصد سبزی روسیه را تامین می کنیم. وی تصریح کرد: داغستان در پنج سال اخیر از تکنولوژی های پیشرفته برای تولید محصول های کشاورزی استفاده کرده است به طوری که پنج هزار هکتار از تولید محصولات کشاورزی با تکنولوژی های جدید صورت می گیرد.
رئیس جمهوری داغستان در عین حال خواستار همکاری های بین استانی با ایران شد و اذعان داشت: آماده ایم با استان های کشاورزی ایران از جمله مازندران در حوزه کشاورزی همکاری کنیم.