Iran & Russia | تفاهم نامه کریدور سبز
15838
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15838,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

تفاهم نامه کریدور سبز

تفاهم نامه کریدور سبز

تفاهم نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه امضا شد فرش قرمز روسیه برای کالای ایرانی / اولویت داشتن کالای ایرانی در گمرک روسیه برای ترخیص/ عدم انجام کنترل‌های فیزیکی/پذیرش اظهار نامه گمرکی شرکت‌ها با حداقل اسناد به منظور تسهیل تبادل کالاهای تجاری بین ایران و روسیه تفاهم نامه کریدور سبز گمرکی میان روسای‌کل گمرکات دو کشور امضا شد.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، هدف از امضای این تفاهم نامه که به امضای دکتر مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران و آندره بلیانینوف رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه رسیده است ضرورت توسعه تجارت بین دو کشور از طریق تسریع در انجام تشریفات گمرکی، افزایش حجم تجارت و ایجاد شرایط مطلوب برای فعالان تجاری و توسعه همکاری‌های گمرکی به ویژه در زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات و افزایش کارایی کنترل‌های گمرکی اعلام شده است.
بر اساس این تفاهم نامه کنترل‌های فیزیکی در گمرکات دو کشور برای تجار خوش سابقه حذف و در صورت نیاز در سریعترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت و پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌های مشمول با حداقل اسناد به شرط ارائه اسناد در مهلت تعیین شده انجام خواهد شد.
این پروژه در ابتدا به صورت آزمایشی در یک بازه زمانی ۶ ماهه انجام خواهد شد و پس از آن طرفین به طور منظم به تبادل اطلاعات خواهند پرداخت.
بر اساس این گزارش اهم موارد این سند همکاری عبارت اند از:
– تبادل اطلاعات مربوط به کالاها و وسایط حمل‌ونقل فعالان حوزه تجارت خارجی بین دو کشور
– استفاد داوطلبانه از این پروژه برای فعالان تجارت خارجی ایران و روسیه
– تبادل فهرست فعالان تجارت خارجی مشمول این پروژه که دارای ریسک پایین تخلفات گمرکی می‌باشند.
– چارچوب این پروژه برمبنای شفافیت، قابل پیش‌بینی بودن و غیرتبعیض‌آمیز است .
– ارائه الکترونیکی اطلاعات به گمرک طرف دیگر متعاهد قبل از اظهار کالا به گمرک مقصد و نیز تصاویر اسنادی نظیر فاکتور، اسناد محموله و حمل و… با هدف تسریع در انجام تشریفات گمرکی، کاهش تعداد اسناد مورد نیاز و حداقل نمودن کنترل های گمرکی بر اساس تحلیل اطلاعاتی کالاها در چارچوب سیستم مدیریت ریسک.

 مزایای استفاده از کریدور سبز گمرکی:
– اولویت داشتن در گمرکات طرفین برای ترخیص کالاهای خود
– استفاده از مزایای تسریع در انجام تشریفات گمرکی در گمرکات طرفین
– عدم انجام کنترل‌های فیزیکی برای اشخاص فاقد سابقه تخلف و در صورت نیاز به کنترل فیزیکی در حداقل زمان ممکن صورت خواهد گرفت.
– پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌های مشمول با حداقل اسناد به شرط ارائه اسناد در مهلت تعیین شده.
– ارائه درخواست با هدف بررسی صحت و سقم اطلاعات اظهار شده کالاهای تبادل شده بین دو کشور با در نظر گرفتن قوانین حاکمیتی دو کشور.
 امضای موافقت نامه جدید همکاری گمرکی بین ایران و روسیه
رؤسای گمرکات ایران و روسیه همچنین موافقت‌نامه دوجانبه ای در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی امضا کردند.
این موافقت‌نامه با هدف به‌روز کردن قانون موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور (مصوب سال ۱۳۷۷) و به منظور استفاده از فناوری‌های نوین تدوین شده و پس از ارائه به طرف روسی و بعد از مکاتبات صورت گرفته و انجام مراحل مربوطه، امضاء شد.
هدف از امضای این موافقت‌نامه عبارت است از:
– اطمینان از اجرای صحیح قوانین گمرکی دو کشور
– پیشگیری و تحقیق درخصوص تخلفات گمرکی
– همکاری درخصوص امنیت عرضه کالا در چارچوب زنجیره تامین جهانی
– ارائه کمک به همدیگر در جهت تسهیل تشریفات گمرکی
– ارائه کمک فنی درخصوص آشنایی با فناوری‌های گمرکی طرفین
– تبادل تجربیات به همدیگر و آموزش کارکنان
– تبادل خودکار اطلاعات کالاهای مبادله شده بین دو کشور
– ارائه درخواست به همدیگر در مواردی که ظن تخلف گمرکی وجود داشته باشد
تفاهم نامه تبادل اطلاعات ارزشی گمرکی کالا
تفاهم نامه تبادل اطلاعات ارزش گمرکی کالا و وسایط نقلیه مبادله شده بین دو کشور ایران و روسیه دیگر سندی بود که به امضای روسای گمرکات دو کشور رسید.
گزارش روابط عمومی گمرک ایران می افزاید: هدف از امضای این تفاهم نامه همکاری و مساعدت متقابل بین طرفین به منظور ارزیابی صحیح ارزش کالاهای مبادله شده بین دو کشور از طریق تبادل اطلاعات مربوط به ارزش‌گذاری کالاها است.
 موضوع همکاری:
بررسی شیوه‌های محاسبه و کنترل ارزش گمرکی کالاهای جابجا شده به منظور ارتقای کارایی روش‌های اعمال شده برای حصول دقت اطلاعات اظهار شده، از طریق اقداماتی نظیر تبادل تجارب کارشناسان بین طرفین مهمترین موضوع همکاری ایران و روسیه در قالب تفاهمنامه ذکر شده است.
به موجب این تفاهم نامه نحوه تبادل اطلاعات بین دو گمرک به شرح زیر است:
 نحوه تبادل اطلاعات:
– تبادل تصاویر فاکتور و اسناد حمل و محموله بصورت الکترونیکی یا فیزیکی با مهرهای گمرکی
– تبادل اطلاعات از پایگاه داده الکترونیکی شامل اظهارنامه گمرکی
– تبادل دیگر اطلاعات مورد نیاز برای کنترل ارزش گمرکی کالاهاکمک‌های ارائه شده در این زمینه با هدف پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی بویژه اقدامات خاص در مقابل کم‌اظهاری ارزش گمرکی کالاها می‌باشد.