Iran & Russia | رییس اتاق بازرگانی گیلان در نشست رییس جمهور و مدیران عالی دولت با برگزیدگان استان مطرح کرد: گیلان ظرفیتی برای توسعه کشور است
16228
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16228,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

رییس اتاق بازرگانی گیلان در نشست رییس جمهور و مدیران عالی دولت با برگزیدگان استان مطرح کرد: گیلان ظرفیتی برای توسعه کشور است

رییس اتاق بازرگانی گیلان در نشست رییس جمهور و مدیران عالی دولت با برگزیدگان استان مطرح کرد: گیلان ظرفیتی برای توسعه کشور است

در سفر دوروزه رییس جمهور و افتتاح و راه‌اندازی بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در گیلان و نشست با جمعی از برگزیدگان که به منظور افتتاح همزمان بخشی از پروژه‌های بخش خصوصی به‌صورت ویدئو کنفرانس صورت گرفت رییس اتاق بازرگانی گیلان در جمع فعالان بخش خصوصی و برگزیدگان به مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی در شرایط تحریم‌ها و ارائه راهکارها و پیشنهادات در شرایط فعلی پرداخت . در این نشست به نمایندگی از بخش خصوصی هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان سخنرانی کرد. وی در این نشست که تعدادی از اعضای هیات دولت، مدیران عالی بانک‌های کشور و مدیران دستگاه‌های اقتصادی حضور داشتند با عرض خیرمقدم به ریاست جمهوری و هیات دولت گفت: باور داریم این سفر با حمایت ریاست محترم جمهوری، مدیریت استاندار جناب دکتر سالاری و همراهی و هم‌پ‍یمانی مسوولان دولتی و مجمع نمایندگان، برای مردم گیلان و ایران خیر و برکت فراوانی را به همراه خواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه در جشن چهلمین سالروز انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری، اجرای سیاست‌های مقاومتی را، راهکار برون‌رفت از چالش‌های درونی و بیرونی، دانستند به تحقق ماده ۱۰ اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از چالش‌های کشور پرداخت و عنوان کرد: جناب رئیس جمهور! ما بخش خصوصی نیز معتقدیم، راه تقابل با تحریم‌های ظالمانه، هم‌افزایی و هم‌پیمانی بخش خصوصی با دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
در ماده ۱۰ اقتصاد مقاومتی، توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه به‌عنوان رکن اصلی و اساسی است به‌طوری که نقش مهم و غیرقابل انکار پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه، در توسعه اشتغال و تولید، کاملا مشهود است. دشمنان و عاملان تحریم به‌خوبی نقش آن را درک کرده و در بازار هدف کشورهای همسایه، اقدامات رقابتی و تقابلی را انجام می‌دهند. ولی اعلام می‌داریم چنانچه دو بخش دولتی و خصوصی به وظایف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نمایند قطعا پیروز میدان جنگ اقتصادی خواهیم بود.
جناب آقای رئیس جمهور! پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه اساسا توسط تجار و بازرگانان استان‌های مرزی شکل می‌گیرد. در همین بخش به استحضار می‌رساند، استان گیلان دارای مرزهای زمینی و دریایی و اخیرا ریلی با چهار کشور حوزه خزر با بازار واردات حدود ۳۵۰ میلیارد دلاری از کشورهای جهان بوده که متاسفانه به‌علت کامل نبودن زیرساخت‌های لازم و همچنین صدور بخشنامه‌ها و مصوبه‌های متعدد و گاهی متضاد با اهداف اقتصاد مقاومتی، ‌سهم بسیار ناچیزی از این بازارها را در اختیار دارد.
هادی تیزهوش تابان همچنین پیشنهادهایی را در همین رابطه مطرح و اضافه کرد:
۱ – سیاست تمرکز کلیه اختیارات در حوزه تجارت از جمله در تصرف گرفتن شاسی و دکمه قبول و یا رد ثبت سفارش در مرکز (عمدتا در وزارت صمت)، بستر فساد اداریرا گسترش خواهد داد. فلذا، پیشنهاد می‌کنیم کلیه اختیارات قبول و یا رد ثبت سفارش با اختیارات کامل به استان‌ها واگذار گردد. همچنین سازمان‌های دولتی با عدم صدور بخشنامه‌های ایستایی، به مشکلات بانکی موجود در برگشت ارز حاصل از صادرات توجه کرده و چالش‌های صادرکنندگان را در این خصوص مدنظر قرار دهند.
۲ – جناب رئیس جمهور! وجود ارز سه نرخی، تخصیص غیرعادلانه ارز واردات کالاهای گروه یک و نیمایی که عمدتا در اختیار عده‌ای محدود قرار می‌گیرد، امروز چالش‌های بزرگی برای صادرات کشور ایجاد می‌کند. صادرکنندگان مجاز شده‌اند با واردات کالاهای مورد تقاضای بازار داخلی ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند اما در عمل به‌علت عدم رعایت عدالت در تخصیص ارز واردات کالاهای گروه یک و دو، صادرکنندگان گرفتار یک رقابت ناسالم شده و بلاتکلیف مانده‌اند. از یک سو با صدور بخشنامه‌های داخلی دچار خودتحریمی، و از سوی دیگر به‌خاطر محدودیت‌های بانکی توسط دشمنان خارجی تحریم شده‌اند. از حضرتعالی تقاضا داریم به‌منظور مقابله با سیاست تحریمی دشمنان ملت ایران دستور فرمائید با مشارکت بخش خصوصی، حداقل روش‌های داخلی که موجب خودتحریمی می‌شود، اصلاح گردد.
۳ – ضمن تشکر فراوان از تلاش دولت یازدهم و دوازدهم جهت عضویت ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا پیشنهاد می‌گردد به‌منظور برخورداری از فرصت ایجاد شده برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور، در شرایط تحریمی مراحل تصویب لایحه موافقتنامه فی‌مابین ایران و اوراسیا تسریع و عملیاتی گردد.
۴ –استان گیلان با داشتن منطقه آزاد انزلی و مرزهای زمینی و دریایی و ریلی و اقداماتی از جمله احداث و راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه و اقدامات فرهنگی همچون ساخت و نصب مجسمه عمرخیام، با هدف اثرگذاری فرهنگی و همچنین طراحی ایجاد شبکه مویرگی عمده‌فروشی کالاهای ایرانی در مراکز استان‌های روسیه به منظور رقابتی کردن محصولات صادراتی به‌عنوان عامل مهم صادراتی کشور به بزرگ‌ترین بازار هدف کشور روسیه و کشورهای عضو اوراسیا محسوب می‌گردد. پیشنهاد می‌گردد دبیرخانه این اتحادیه در گمرک بندرانزلی مستقر تا با وجود روابط مرزی در رفع موانع و همکاری مشترک تسهیل گردد. همچنین پیشنهاد می‌شود کمیسیون مشترک ایران با کشورهای عضو اوراسیا فعال‌تر شده و نقش استان‌های شمالی خصوصا گیلان را پررنگ‌تر دیده و از ظرفیت‌ها و تجارب این استان‌ها در تصمیم‌سازی‌ها بیشتر استفاده کنند.
۵ – جناب رئیس جمهور! ضمن تشکر فراوان از تلاش‌های دولت تدبیر و امید در تکمیل و راه‌اندازی خط ریلی قزوین – رشت و همچنین دستور و موافقت ریاست محترم جمهور، مبنی بر عملیاتی شدن ادامه ایجاد خط ریلی به منطقه آزاد و همچنین بندر انزلی، ما بخش خصوصی از ریاست محترم جمهور انتظار و تقاضا داریم عملیات ساخت خط ریلی و اتصال آن به منطقه آزاد و بندرانزلی و پس از آن به بندر آستارا را در شرایط جنگ اقتصادی همچون جاده‌سازی‌های دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی آن زمان به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی انجام تا در دوران حضور دولت تدبیر و امید عملیات اتصال دو دریای جنوب و شمال را به اتمام برسانیم. به تعبیری: کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد.
۶ – جناب آقای رئیس جمهور! باتوجه به مشکلات عدیده در بخش اصناف پیشنهادهای زیر مورد انتظار است:
– افزایش رسته‌های شغلی مشمول کمک دولت در راستای پرداخت یارانه بیمه قدرالسهم کارفرما،
– پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای صنفی تولیدی،
– اعمال تعرفه آب و برق و گاز واحدهای صنفی مشابه واحدهای صنعتی.
۷ – جناب آقای دکتر روحانی! باتوجه به افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه‌های تولید در واحدهای تولیدی استان و فشار مضاعف بانک‌ها در جهت وصول مطالبات و نرخ بالای سود و جرائم بانکی، پیشنهاد می‌گردد دولت در اقدامی شایسته و در اجرای مواد قانونی بودجه، سود و جرائم واحدهایی که به‌دلیل شرایط تحریمی و شرایط خارج از اراده مدیران، دچار مشکل شده‌اند را بخشیده و اصل تسهیلات با نرخ سود اولیه به مدت ۳ سال امهال گردد.
رییس اتاق بازرگانی گیلان در خاتمه از توجه ریاست جمهوری به مسایل استان تشکر کرد. همین‌طور از توجه اعضای هیات دولت علی‌الخصوص دکتر محمدباقر نوبخت، آقای واعظی و نیز نگاه مثبت دکتر سالاری به توسعه استان ابراز قدردانی کرد و گفت: گیلان ظرفیتی برای توسعه کشور است از پتانسیل‌های بالقوه گیلان می‌توان برای توسعه کشور استفاده کرد و این استان آمادگی دارد با همراهی استاندار موفق و توانمند و دارای دانش وافر و تجربه در مسیر اعتلای کشور گام بردارد.