Iran & Russia | عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است
15942
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15942,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است

عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه که موفق به دریافت نشان پوتین از سفیر جمهوری فدرال روسیه شد، از برنامه‌های این اتاق برای توسعه سطح مناسبات ایران و روسیه سخن گفت و تأکید کرد: روسیه پذیرفت که ایران برای مدت ۳ سال عضو پیمان‌نامه اوراسیا باشد و بدین ترتیب صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از تعرفه‌های ویژه برای فعالیت در این منطقه بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه که روز گذشته طی نشستی در اتاق ایران موفق به دریافت نشان پوتین از سفیر جمهوری فدرال روسیه شد با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه زیرساختی به منظور حل مشکلات صادرات به روسیه انجام شد، تصریح کرد: با توجه به موافقت روسیه در مورد عضویت ایران در پیمان‌نامه اوراسیا، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا صادرات برخی کالاها به روسیه که امروز توجیه ندارد، امکان‌پذیر شود.


هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت‌و‌گو‌ با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید کرد: از طرف دیگر، عضویت در این پیمان‌نامه کمک می‌کند تا صادرکنندگان ایرانی برای فعالیت در این منطقه از تعرفه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.
وی همچنین به تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان اشاره کرد و گفت: این مرکز امکانات لازم برای کمک به تجار ایرانی را دارد و می‌تواند زمینه‌ای مهیا کند تا صادرکنندگان و واردکنندگان، اطلاعات لازم برای حضور مثبت در این بازار را به دست آورده و بتوانند در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز فعال شوند. این مرکز می‌تواند مانع رقابت‌های منفی بین فعالان اقتصادی حاضر در روسیه شود.
به باور این فعال اقتصادی، اتاق‌های شمال کشور این توانایی را دارند که میزان مناسبات کشور با روسیه را توسعه دهند. در حال حاضر کل واردات به روسیه بالغ‌ بر ۲۲۸ میلیارد دلار است و در این بین ۳۶ میلیارد دلار از این واردات به مواد غذایی مربوط می‌شود. متأسفانه با وجود ظرفیت‌های بالایی که در ایران برای تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی وجود دارد، سهم ایران در صادرات این محصولات به روسیه اندک است.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه قدمت طولانی روابط بین دو کشور و کوتاهی مسیر را از جمله مزیت‌های موجود برای ارتباط دو کشور دانست و تأکید کرد: برای صادرات صنایع غذایی به روسیه باید استانداردهای خاصی رعایت شود که در حال حاضر این استانداردها در ایران تعریف نشده‌اند. از طرفی قوانین ویژه‌ای وجود دارد که باید مدنظر صادرکنندگان قرار گیرد. این دو موضوع مهم‌ترین موانع در برابر صادرات ایران به روسیه است که به تازگی از سوی اتاق مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
تیزهوش تابان در ادامه به مسئله حمل‌ونقل اشاره و تصریح کرد: از نظر حمل‌ونقل دریایی، مشکل خاصی نداریم و شرایط خوب است اما از نظر حمل‌ونقل زمینی و ریلی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. خط آهن قزوین- رشت در مراحل پایانی کار قرار دارد اما همچنان به آستارا متصل نشده است بنابراین نمی‌تواند چندان کارساز باشد.
وی در ادامه با انتقاد از عدم رشد ناوگان حمل‌ونقل زمینی، هماهنگ با رشدی که در حوزه صادرات داشته‌ایم، گفت: به دلیل قدیمی بودن کامیون‌ها، مجبوریم برای صادرات کالا از ناوگان خارجی استفاده کنیم که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.