Iran & Russia | نگرانی دشمنان انقلاب از پرواز یک هیات تجاری از فرودگاه رشت به آستراخان
17195
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17195,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

نگرانی دشمنان انقلاب از پرواز یک هیات تجاری از فرودگاه رشت به آستراخان

نگرانی دشمنان انقلاب از پرواز یک هیات تجاری از فرودگاه رشت به آستراخان

پرواز رشت – آستراخان ،  اگرچه برای تجاری که در بازار روسیه کار می کنند آرزو بوده است اما این پرواز در زمان سید علی اکبر طاهایی که از سال ۷۱ تا ۷۶ مسوولیت استانداری گیلان را عهده دار بود ، در آن زمان سفرهای خارجی به منظور بررسی ، آشنایی و تجارت با کشورهای هدف صادراتی توسط تیم اقتصادی استانداری که محمد علی نجفی هم همان زمان معاونت برنامه ریزی استانداری را عهده دار بود ، صورت می گرفت .

در همان مدت چندین پرواز توسط شرکت های روسی از آستراخان به فرودگاه رشت صورت گرفته بود و از گیلان هم یک شرکت خصوصی برای جابجایی هیات های تجاری و تورهای گردشگری چارتر شده بود و عملا در آن زمان ،  اتاق بازرگانی مسوولیتی در این پروازها نداشت و این پرواز ها هم  استمرار نیافت.

 اما از زمان استانداری مسعود سطانی فر از سال ۸۰ تا ۸۴ ، در این مدت مسوولیت تورهای تجاری و سفرهای خارجی بازرگانان به خواسته سطانی فر از دوش استانداری خارج شد و اتاق بازرگانی که در همان زمان هم هادی تیزهوش تابان منتخب و نه منصوب تجار و بازرگانان گیلان بود ، عملا برنامه ریزی برای هیات های تجاری و بررسی بازارهای هدف در کشورهای همسایه،  توسط اتاق گیلان صورت گرفت.

اتاق گیلان دارای سابقه و پیشینه غنی است ، اعتبار و پیشینه اتاق گیلان ریشه در تجارت و بازرگانی تجار خوش نام و با سابقه ای دارد که افرادی همچون حاج حسن ضمیرایی تاجر معروف چوب شهر رشت ،  اعتبار تجارت چوب ایران شمرده می شد و روس ها هم در آن زمان هر گاه قرار بود تجارت بزرگی به خواسته طرف ایرانی داشته باشند ، پای اعتبار او را به وسط این تجارت به میان می آوردند.

اما اتاق گیلان در یک دهه اخیر سرعت حضور تجارت فعالان اقتصادی و بازرگانان گیلانی را در بازار روسیه گسترش داد ، اگر چه بودند افرادی که با صحبت های هیجانی از راه اندازی شبکه مویرگی در بازار روسیه صحبت می کردند ، اما تا به امروز نه از نتیجه تلاش آنان در به سرانجام رسیدن شبکه مویرگی خبری است و نه پیشنهادی دیگری برای همراهی با بخش خصوصی دارند که البته در یکی از جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با مطرح شدن راه اندازی شبکه مویرگی توسط یک فرد، دکتر سالاری  استاندار وقت گیلان از او خواست دقیقا شیوه و مکانیزم این شبکه را که متوجه نمی شوم، توضیح دهد؟  فرد مدعی هم جز سکوت هیچ پاسخی به سالاری نداد و بعدها اینچنین سکوتش را توجیه کرد “که خواستم حرمت استاندار را حفظ کنم “.

اما تلاش و کارنامه اتاق بازرگانی گیلان برای حضور بیشتر در بازارهای هدف صادراتی خصوصا روسیه که شریک تجاری ایران است و با روابط سیاسی صمیمانه ای که با جمهوری اسلامی ایران دارد و تحکیم این روابط ، فصل جدیدی از روابط دوستانه دولت ها و ملت ها را ایجاد کرده است ، تلاش بخش خصوصی برای توسعه این روابط خصوصا دولت آقای رییسی و البته با نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب به سمتی در حال گسترش است که نشانگر افق روشنی از تجارت و مبادلات اقتصادی ایران با همسایگان خود خصوصا فدراسیون روسیه است.

یک شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵ بود که یک هواپیمای کوچک ۵۰ نفره شرکت هواپیمایی پارس ایر که توسط یک شرکت مسافرتی برنامه ریزی  شده بود پس از نیم ساعت توقف به مقصد فرودگاه آستراخان ( استان جنوبی روسیه در حاشیه دریای کاسپین ) ، فرودگاه رشت را ترک کرد. بخشی از مسافران این پرواز هیات تجاری و بخشی دیگر تجار و افرادی بودند که در آستراخان زندگی و یا برای فعالیت های اقتصادی و یا بررسی فعالیت های بازرگانی و گردشگری مسافر این پرواز بودند.

این پرواز به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان و توجه به زیرساخت های تجاری و اهمیت بخشیدن به کریدور شمال جنوب به لحاظ استراتژیکی یک شاهکار لجستیکی برای تسهیل تجارت ایران و روسیه است ،چون همان زمان وعده جابجایی بار هم توسط همین ایر لاین به تجار داده شده بود.

برای راه اندازی این پرواز دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه تلاش های مضاعفی داشته است و سرکنسولگری ایران در آستراخان هم با حمایت و قدردانی از راه اندازی این پرواز توسط اتاق گیلان ،  سایه به سایه کمک کرد تا ضمن اقتصادی بودن این پرواز برای شرکت خصوصی ، بتواند استمرار داشته باشد تا مسیری از زیرساخت های تجارت با تنوع حمل و نقل برای تجار و بازرگانان دو کشور مهیا گردد.

در لحظات قبل از پرواز هم تیم اقتصادی استانداری گیلان دکتر سید محمد اسحاقی معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار با حضور در پاویون فرودگاه  تا پای پرواز هیات تجاری را بدرقه کرده و از حمایت استاندار و تیم اقتصادی استانداری از تجار، بازرگانان و بخش خصوصی  تاکید داشتند.

پس از اینکه هیات تجاری گیلان وارد  فرودگاه آستراخان شدند ، با استقبال مسوولان و خبرنگاران آستراخان روبرو شدند و بسیاری از شبکه های استانی و ملی روسیه در سطح وسیعی به انعکاس این رویداد تجاری پرداختند که نشانگر اهمیت  ، علاقمندی و استقبال روس ها از گسترش تجارت دو کشور دارد.

 اما از همان لحظات اولیه انعکاس این خبر توسط دو کشور،   تلاش هایی توسط  ضد انقلاب برای تحریک جامعه جهانی و سیاه نمایی از یک پرواز کوچک تجاری در رشت شروع شد ، اما مهم اینکه این سیاه نمایی ها بر عیله دو کشور ایران و روسیه که می کوشد بدون تکیه بر دیگران با یکدیگر مناسبات اقتصادی داشته باشند ،  با چه منظوری و با چه هدفی صورت گرفت؟

از همان روزهای نخست  از  پرواز رشت – آستراخان ، رسانه های معاند با انتشار اخبار غیر واقع از یک پرواز تجاری و از طرفی  تحریف صحبت های “مهدی  آ کوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان”  به گمان خود به افشارگری از پشت پرده پروازی پرداختند که برای راه اندازی آن اتاق گیلان هفته ها تلاش کرده بود  تا برای تحرک بخشیدن به تجارت دو استان این پرواز راه اندازی شود ، اما رسانه های ضد انقلاب  گفتند ” سرکنسول ایران در آستراخان روسیه گفته است قرار است که بین رشت و آستراخان از ۹ مرداد هفته ای ۳۵ پرواز صورت گیرد “و مدعی شدند ماهیت این پرواز ارتباط مستقیم با قراردادهای اخیر بین روسیه با ایران دارد.

این در حالی بود که پرواز به صورت هفتگی در روزهای یک شنبه قرار است در این مسیر مسافران دو کشور را از طریق این دو استان جابجا کند و صرفا با تحریف صحبت های سرکنسول ایران در آستراخان و داستان سرایی از شکل دهی به این پرواز ، به دنبال ادامه سیاه نمایی ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران می باشند.سیاه نمایی های که تا به امروز سپر دفاعی ایران را در مقابل تحریم ها مستحکم تر کرده است و امروز به تعبیر نماینده ولی فقیه در گیلان  ، ” ایران در دنیا شاخ امریکا را شکسته است.” .

اما آ کوچکیان  در پاویون فرودگاه رشت گفته بود:  این پرواز فصل جدیدی در مناسبات تجاری ایران و روسیه خواهد بود و به تاکید او عدم وجود پرواز رشت –  آستراخان روسیه حلقه مفقوده کریدور شمال و جنوب بود که امروز انجام شد و کارهای بزرگی در حال انجام است و این پرواز هم بسیار کمک خواهد کرد تا بتوانیم فصل تازه مناسبات تجاری ، فرهنگی ، اقتصادی ، دانشجویی و دیپلماسی عمومی دو کشور محقق شود.  

به گفته وی اهمیت آستراخان و شهرهای شمالی ایران دو چندان خواهد شد و در همین چارچوب عدم وجود پرواز مستقیم بین ایران و آستراخان یک حلقه مفقوده بود که خوشبختانه امروز پارس ایر این پرواز را افتتاح کرد.

به  اعتقاد وی هر ماه  تعداد زیادی کشتی های ایرانی وارد بندر آستراخان می شوند و تعداد زیادی از کشتی های آستراخان به بنادر شمالی ایران در حال تردد هستند و بین دو کشور تبادل کالا انجام می دهند.


آ کوچکیان بالغ بر  ۸۰ درصد مبادلات تجاری آستراخان با را با شهرهای شمالی ایران علی الخصوص گیلان دانست و از کل حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه را با  ۴۰۰ میلیون دلار از طریق آستراخان اعلام کرد و افزود :با عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب ، کالاها در آینده از اروپا از طریق  راه آهن تا آستراخان حمل شده و از آنجا با کشتی وارد  بنادر شمالی ایران میشود  و از این طریق به بندر عباس و از آنجا به هند حمل میشود ، اگر چه این مسیر اکنون عملیاتی شده اما در ابتدای مسیر راه هستیم.

سرکنسول ایران در آستراخان روسیه با بیان این مطلب که ارتباط آستراخان روسیه با استان های شمالی به قدمت ۳۰۰ سال برمی گردد و با اشاره به احداث سرای تجاری ایرانیان و کاروانسرای قدیمی ایرانیان تصریح کرد:

مسجد فارس ها نیز یکی دیگر از مکان هایی است که با قدمت بالای ۳۰۰ سال توسط ایرانی های شیعه در آستراخان ساخته شد و بزرگترین مسجدی است که متعلق به ایرانیان بوده و الان تحت همین نام فارس ها در حال بازسازی است.
آ کوچکیان  با تاکید بر اهمیت سابقه بالای  تعاملات ایران و آستراخان و تاکید بر اینکه در زمان حاضر آستراخان دروازه ورودی و خروجی کالاهای ایران به روسیه و برعکس است به نقش بسیار مهم 
سرکنسولگری  جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه پرداخت و عنوان کرد:

بعنوان سرکنسولگری جمهوری اسلامی در آستراخان تمام توان خود را در بخش های مختلف برای این کار گذاشتیم و واقعا برای برقراری این پرواز خیلی زحمت کشیده شده است.

وی با بیان اینکه این پرواز کمک می کند تجار ،بازرگانان، سرمایه گذاران ،دانشجویان و جهانگردان و گردشگران به راحتی رفت و آمد کنند 
به پتانسیل موجود در جنوب روسیه اشاره داشت و گفت :  

در جنوب روسیه همیشه چند استان مهم داریم که امیدواریم بخش گردشگری این دوکشور راه بیفتد زیرا در آن صورت به چند پرواز نیاز داریم ، البته از سازمان ها و نهادهای ایرانی تقاضا دارم این پرواز دائمی شود و ادامه یابد، از سر کنسولگری  روسیه در رشت انتظار داریم در امر صدور سریع ویزا برای ایرانیانی که علاقمندند از مناطق جنوبی روسیه دیدار کنند کمک کنند تا صدور ویزا تسریع شود  تا پرواز ادامه پیدا کند،این پرواز به حمایت دو کشوربستگی دارد ؛ ما صدور ویزا برای روس ها را تسهیل کردیم و تقریبا ۴۸ ساعته ویزا می دهیم همین انتظار را از طرف روس داریم که کمک کند صدور ویزا برای ایران تسریع شود تا این پرواز دائمی شود.

اما  در سال های اخیر ایران هراسی از رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ، موجب شده است تا کشورهای متخاصم که رفتار دشمنانه با جمهوری اسلامی ایران دارند ،  با برنتابیدن رشد و پیشرفت کشورمان با هرابرازی خصوصا ابراز وسیع  رسانه ای آنچه که در اختیار دارند و یا در کشورهای دیگر هزینه می کنند ، به اشکال مختلف در حال سرمایه گذاری بر علیه ایران هستند، دشمنان انقلاب  از یک پرواز کوچک اقتصادی به گونه ای با جو سازی های رسانه ای سیاه نمایی می کنند تا مانع از رشد و تجارت کشورمان در بازارهای هدف صادراتی شوند.

امروز اسراییل سایه به سایه بازارهای هدف کشورمان را رصد می کند و بعضا با روش های خصمانه و دامپینگ می کوشد که به محصولات صادراتی ایران در بازارهای خارجی صدمه وارد نماید. سایه حضور تجار اسرائیلی امروز در بازارهای همسایه حتی بازارهای مرزی ایران در کشورهای همسایه مشهود است ، اما سهم بازار از نیاز کالاهای جمهوری اسلامی ایران و رشد کشورمان در دوران تحریم به فرمان رهبر معظم انقلاب،  نه ما را برای رسیدن به خودکفایی و دسترسی به بازارهای بزرگ خسته کرده است و نه دشمن توان بازدارندگی و نا امید کردن از  پیشرفت ایران را دارد.

بخش خصوصی در ایران اکنون  با داشتن نیروی انسانی کارآمد و نخبگان تحصیل کرده از چنان دانش و مهارتی  برخوردار است که شعار سال با تدبیر هوشمندانه رهبر انقلاب « سال تولید ؛ دانش بنیان ، اشتغال آفرین » نامگذاری شده است .

بررسی های تاریخی نشان می دهد در حالی که در دوره قاجار شاه کشور همه کاره بوده و به طور رسمی به همه گروه های اجتماعی تفهیم شده بود ؛ شاه یعنی قانون ، شاه یعنی اجرا و شاه یعنی قاضی . اما در همین وضعیت نیز اتاق بازرگانی به همت گروهی از بازرگانان تاسیس شده و بر کار تجارت و نیز بر کار راهنمایی بازرگانان و گرفتن تصمیم های جمعی به مثابه یک قشر نیرومند و موثر نظارت می کرد.با افزایش قدرت دولت در دوره سلسله پهلوی و به ویژه در دوره محمد رضا پهلوی که به درآمد هنگفت نفت دست یافته بود ، بورژوازی ایرانی همانند سایر گروه های اجتماعی و سیاسی ناگزیر از فرمانبرداری بودند . چون محمدرضا پهلوی ارتش داشت ، زندان داشت و مجلس را نیز اداره می کرد و از همه مهم تر درآمدش از صادرات نفت به اندازه ای بود که تمایلی به گرفتن مالیات از بورژوازی نشان نمی داد . پس از پیروزی انقلاب  اسلامی ایران  وضعیت به گونه ای دیگر شد.

به این ترتیب که با نظام سیاسی برآمده از قانون اساسی تازه تدوین شده و نیز وضعیت اداره کشور در سال های تثبیت نظام انقلابی و همچنین اداره جنگ و نیز پیروزی چشمگیر فکری چپ گرایان ارتدوکس بر افکار سیاستمداران و روشنفکران انقلابی و شهروندان ، تومار بورژوازی ایرانی و به دنبال آن نهادهای کارفرمایی از جمله اتاق بازرگانی ایران در هم پیچیده شد.بررسی از سر اشاره نشان می دهد پس از انقلاب اسلامی به مدت دو دهه ، اداره اتاق بازرگانی از قاعده های خاصی تبعیت می کرد که در راس آنها فقدان رقابت برای انتخابات بود. پس از سپری شدن دو دهه و برآمدن دولت اصلاحات در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ بود که نهادهای کارفرمایی ایران به آرامی از فروخفتگی و درهم رفتگی بیرون آمدند و آرام آرام در سایه نهال رقابت پدیدار شده در انتخابات سیاسی خود را از گوشه ها و کنارها بیرون کشیدند . در این وضعیت بود که بخش خصوصی ایران نیز ضرورت رقابتی کردن نهاد اتاق های بازرگانی و نیز دگرگونی و نوسازی اتاق ها را در دستور کار قرار داد.انتخابات و برگشت رقابت به انتخابات اتاق در هر دوره رونق بیشتری یافت و از حالت انتخابات فردی و قدرت شخصی و اشتهار تک نفره بیرون شد.

از این رو اتاق بازرگانی گیلان هم که اعضای هیات نمایندگان آن توسط دارندگان کارت بازرگانی به صورت رای گیری در انتخابات ، انتخاب می شوند ، در طول ۵ دوره چهارساله گذشته هادی تیزهوش تابان با قرار گرفتن در ترکیب هیات نمایندگان پس از انتخابات و سپس انتخاب اعضای هیات رییسه به طور مستمر توسط اعضای هیات رییسه ،  او عهده دار کرسی ریاست اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گیلان شد و در از سه دوره گذشته هم با شرکت در انتخابات اتاق مشترک ایران و روسیه  در ترکیب هیات رییسه قرار گرفت واز  دو دوره گذشته با کسب بیشترین رای توسط هیات رییسه ، عهده دار کرسی اتاق مشترک ایران و روسیه شد.

او در این سال ها همواره در مسیر تجارت ایران و روسیه تلاش داشته است و از اتاق گیلان نیز برای بررسی بازارهای هدف صادراتی کوششی مضاعف را دنبال کرده است تا موانع پیش روی صادرکنندگان کاهش یابد . او در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که یکی از راه های عبور فعالان اقتصادی ، تجار ، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران از موانع بوده است ، با به میدان کشیدن مشکلات بخش خصوصی در شورای گفتگو ، ضمن اینکه بخشی از مشکلات بخش خصوصی در داخل استان را مرتفع کرد  ، بلکه  بر اساس مستندات موجود در اتاق گیلان ، برخی از راهکارها و پیشنهادات مشاوران او در  اتاق گیلان به عنوان پیشنهادات و راهکارهای گره گشای بخش خصوصی کشور ، پیشنهادات مطرح شده برای بررسی و اجرا تا وزارخانه های اقتصادی هم کشیده شده است.

اما هیات تجاری به آستراخان روسیه که از ۹ تا ۱۶ مرداد ماه به این استان سفر کرده بودند ، چه اهداف و برنامه هایی را در این سفر داشته اند و چه اقداماتی به منظور تسهیل تجارت و آشنایی تجار از بازار هدف صادراتی در استان آستراخان که سکوی تجارت کالاهای تولیدی به روسیه است و تعدادی قابل توجهی از تجار ایرانی در این شهر نیز اقامت دارند صورت گرفته است.

  از همان فردای دوشنبه ۱۰ مرداد با تشکیل جلسات منظم بر اساس برنامه ریزی دیدارهای مشترکی را اتاق بازرگانی گیلان دنبال کرده اند که هر کدام از آن برنامه ها با توجه به موقعیت جغرافیایی ، استراتژیکی و لجستیکی آستراخان و به عنوان استانی که سکوی تجارت ایران با روسیه است و استقبالی را که مقامات دولتی و بخش خصوصی این استان داشته اند ،  از اهمیت شایانانی برخوردار است.

اگر چه  آستراخان به این جهت سکوی تجارت ایران با روسیه است که ساختار چهار ضلع این شهر دارای زیرساخت های تجاری برای ایرانیان است ، ترکیبی از احداث بندر ایرانی سالیانکا ، شعبه ایرانی میربیزنس بانک ، سرای تجاری ایرانیان و سرکنسولگری ، این استان را استانی مستعد برای تجارت و بازرگانی برای ایرانیان و حتی تجار روس تبدیل کرده است.

اما هیات اعزامی در نخستین روزکاری خود با حضور در سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه میزبان آقای دنیس آفاناسیف معاون هیئت دولت آستراخان بودند  که با شناختی که آقای آفاناسیف از اتاق گیلان و سبک تجارت دو استان داشت از راه اندازی تبادل پولی دو کشور و استقرار شعبه میربیزنس بانک در آستراخان و دیگر امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران در آستراخان ایجاده کرده بود ابراز خرسندی کرد و از فعالیت ۱۳۹ شرکت ایرانی در این استان به عنوان ظرفیتی برای توسعه مبادلات اقتصادی تاکید داشت.

این مقام دولتی روسی ، سرای تجاری ایرانیان ، سرکنسولگری ایران در آستراخان و میربیزنس بانک را از کارهای بزرگ دولت ایران در این استان ارزیابی کرد.

وی با اهمیت جلوه دادن کریدور شمال جنوب و احداث بندر فعال توسط  خزرشیپینگ که سهام دار عمده آن کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: در واقع حمل و نقل کالا توسط خزر شیپینگ  که فعالیت جدی در حمل و نقل دارد از دیگر موارد مهمی است که در تجارت دو کشور دارای اهمیت است. 

معاون هیئت دولت آستراخان با تاکید بر اینکه ما نه تنها در تجارت با هم همکاری داریم بلکه در زمینه آموزش و گردشگری هم با طرف ایرانی تلاش می کنیم تا روابط خودمان را توسعه دهیم افزود: در آستراخان کارهای فرهنگی بزرگی هم انجام شده است که ساخت و نصب مجسمه شاعر بزرگ ایرانی عمر خیام کار بزرگی بوده است.

آفاناسیف در خاتمه گفت  : نهایتا مهمترین کار دیگر برقراری مستقیم پرواز رشت آستراخان بوده است که بسیار اهمیت بالایی برای تجارت و بازرگانی ‌در حوزه های دیگر دارد.

حال این سطح از اظهار خرسندی یک مقام روسی که اقدامات اتاق گیلان را گامی در جهت نزدیکی روابط دولت ها و ملت ها می داند ، می توان دریافت که اتاق گیلان در یک دهه گذشته چگونه در بازارهای هدف صادراتی گام برداشته است  که امروز با چنین نگاه و قضاوتی مثبت  از یک مقام روسی روبرو است.

اما دیداربا آقای سرگی میلوشکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان در جمع تجار و بازرگانان در دومین روز کاری در محل سرای تجاری و بازدید از منطقه ویژه لوتوس به اهمیت این سفر افزود.

آقای میلوشکین با تجارت ایران آشناست و سفرهای متعددی به ایران داشتنه است و با حضور در محل سرای تجاری و همراهی تجار تا منطقه ویژه و بازدید از کارخانجات کشتی سازی و چندین واحد تولیدی به سرمایه گذاری هلدینگ گلرنگ اشاره داشت است .

او می گوید : ما می‌دانیم ایرانی‌ها دارای قدمت چهارهزارساله در امر تجارت هستند و ما باید از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده کنیم
یک شرکت ایرانی به نام «رزا» از مجموعه هلدینک گلرنگ قطعه زمینی را در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» دریافت کرده و در حال احداث کارخانه برای تولید انواع شامپوها، صابون‌ها و انواع شوینده‌های خانگی است . این اولین شرکت ایرانی است که در این منطقه ثبت‌شده است و فعالیت این شرکت می‌تواند نمونه‌ای باشد برای شرکت‌های ایرانی تا بتوانند در این منطقه فعالیت کنند.

 
وی آستراخان را یکی از مکان های مورد علاقه بازرگانان ایرانی دانست و با بیان اینکه  کار بزرگ ما در این استان تجارت و حمل ‌و نقل است و دولت روسیه به دنبال توسعه زیرساخت های تجاری است ،افزود :

ما تفاهم نامه هایی را با آقای سعید محمد و منطقه آزاد انزلی داشته ایم ، ما اکنون با بنیاد مستضعفان ایران با سفر آقای فتاح برنامه های مشترکی داریم و تمایل ما برای ورود و سرمایه گذاری ایرا نی ها در خاک روسیه و کشت فرا سرزمینی است اگر همین امروز شروع کنید تا سال ۲۰۶۳ یعنی ۴۰ سال دیگر می توانید به صورت اجاره،  زمین را در اختیار داشته باشید و زمین هم با قیمت ارزان و برای ۲۰ هکتار زمین سالانه ۵ هزار دلار پرداخت می کنید که باید به صورت روبل پرداخت شود و پس از ۴۰ سال هم می توانید زمین را خریداری کنید و از مزایای مالیاتی و گمرکی هم برخوردار خواهید بود .
، با این رویه می توان حتی در مناقصات شرکت کرده  ،و حتی محصول خود را وارد فروشگاههای روسیه کنید

به گفته میلوشکین ؛ ما فکر می کنیم با راه اندازی کریدور شمال جنوبی تبادل کالا افزایش می یابد ضمن  اینکه چون کیفیت محصولات ایرانی بالاست می توانیم از ظرفیت بخش کشاورزی گیلان برای واردات کالاهای کشاورزی استفاده کنیم.


مدیر عامل منطقه ویژه لوتوس آستراخان  به راه اندازی انبارهای خشک و یخچالی در منطقه لوتوس و تمایل برای مذاکره و سرمایه گذاری از طرف ایرانی تاکید کرد : پرواز رشت – آستراخان یک کار موفق از سوی اتاق بازرگانی گیلان است.

سومین روز حضور تجار در آستراخان و دیداری مهم فی مابین تجار دو استان های گیلان و آستراخان  در یک سالن در محل اتاق بازرگانی آستراخان ،  شاید یکی از پر اهمیت ترین دیدارهای این سفر بوده است .

استانیسلاو سینچنکو “رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان که جمعی از تجار روس را به اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان دعوت کرده بود ، از دیدار خود با هیات ایرانی ابراز خرسندی و استقبال کرد.


به تاکید سینچنکو  شرایط مناسبات اقتصادی ما رو به پیشرفت و توسعه است و خوشبختانه رویکرد اتاق‌های دو طرف گسترش همکاری و تلاش در جهت رفع موانع است.
وی در این نشست مطرح کرد : خرید زمین کشاورزی توسط سرمایه گذاران ایرانی برای کشت فراری، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و یا یک طرفه  ، حمایت از تجار و بازرگانان از موضوعاتی است که در اتاق آستراخان دنبال می‌شود.
وی پیشنهاد گسترش همکاری‌ها را به طرف ایرانی داد و مطرح کرد : ما در آستراخان مزیت‌هایی را به جهت امکانات و تجهیزات لجستیکی و سخت افزاری و همچنین مزیت‌های در حوزه کشاورزی از جمله برنج داریم که اعتقاد ما توسعه مبادلات اقتصادی است.
“استانیسلاو سینچنکو “از برپایی نمایشگاه توانمندی‌های بخش خصوصی در ماه سپتامبر با اکتبر (شهریور با مهرماه) در آستراخان ارائه داد و از پیشنهاد طرف ایرانی برای برگزاری نمایشگاه مشترک در زمان مذکور استقبال کرد و یادآور شد: ما پیشنهاد داریم این نمایشگاه به صورت مشترک برگزار شود چون می‌تواند تجار دو کشور را با دستاوردهای یکدیگر آشنا نماید.

روز چهارم ،بازدید هیات تجاری از بندر ایرانی سالیانکا در آستراخان روسیه بود ، بندری که سمبل تجارت ایران در روسیه است و تحرک تجارت و بازرگانی ما را نشان می دهد ، بازدید از این بندر موجب علاقمندی برخی تجار از امکانات بندر سالیانکا و آمادگی برای هدایت تجارت خود از این مسیر شدند.

در جریان این بازدید از تاسیسات بندر سالیانکا دیدن شد و برخی از تجار ضمن اطلاع از امکانات و ظرفیت های پسکرانه بندر ، علاقمند به توسعه تجارت  و برخورداری از امکانات و مزایای بندر سالیانکا شدند.

داریوش جمالی مدیر بندر سالیانکا هم با استقبال از هیات تجاری گفت  : وجود چهار هزار متر خط راه آهن، واگن‌های حمل غلات، شش خط ریل راه آهن، انبارها و سیلوها از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های بندر سالیانکا است.

مدیر بندر سالیانکا، کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران را شامل غلات، چوب، روغن گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و اضافه کرد: میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران به روسیه وارد می‌شود.

او  با اشاره به اینکه امکانات و فعالیت بندر سالیانکا که باعث شده است تا در حوزه اقتصادی روابط اقتصادی کشورمان با روسیه توسعه یابد ،  از بندر سالیانکا به خاطر امکانات و ویژگی‌هایی که دارد به نقش آن در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب تاکید کرد.

جمالی به سهم ۵۳ درصدی بندر سالیانکا که در اختیار یکی از شرکت‌های زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است به ظرفیت ۶۷۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری این بندر در بین ۱۵ بندر آستراخان که در اغلب کالا‌ها دارای رتبه یک و دو تجارت را دارد اشاره داشت و اظهار کرد: بندر سالیانکا با داشتن ۷۵۰ متر اسکله و به طور همزمان با پهلوگیری ۵ فروند کشتی می‌تواند کار بارگیری و تخلیه نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالا و محصولات صادراتی و وارداتی ایران دارد

وی افزود: این بندر ظرفیت بیش از ۵۰ هزار تن بارگیری و تخلیه را در طول یک ماه دارد و بر اساس سرمایه‌گذاری در حال انجام، قصد داریم این میزان را به ۶۰ هزار تن برسانیم و در شش ماه اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده است و تحرک در این بندر افزایش یافته است.

به اذعان وی مساحت فعلی بندر سالیانکا ۱۵ هکتار است که در چشم‌انداز آینده به ۲۱ هکتار افزایش می‌یابد و هم اکنون در تامین کالاهای اساسی کشور از جمله روغن و غلات نقش استراتژیک دارد.

مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان به نقش استراتژیک و اهمیت ابن بندر برای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اضافه کرد: زمانی هیچ کشتی ایرانی اجازه ورود به ولگا را نداشت ، اما اکنون شرایط کاملا متفاوت است و هیچ کشتی ایرانی در پشت لنگرگاه متوقف نمی‌شود. این بندر تضمینی برای پیوستگی ما حتی با بنادر دیگر هم از همسایگان است، بندر سالیانکا یک سرمایه بزرگ تجاری برای کشور است.

جمالی به ظرفیت ۳۳ هزارتن غلات که در آینده ۱۵ هزار تن دیگر به ظرفیت فعلی آن افزوده می‌شود اشاره داشت و افزود: بندر سالیانکا رتبه اول غلات و رتبه دوم حمل وجابجابی چوب را در بین بنادر آستراخان دارد و همواره در رده‌بندی بنادر این استان رده نخست یا دوم را دارد.

وی بندر سالیانکا را نماد اصلی و سمبل ایرانی‌ها و تجار دانست و خاطرنشان کرد: بندر سالیانکا در حال توسعه است و بخش عمده‌ای از تحرک در این بندر دست تجار و آقای تیزهوش رییس اتاق بازرگانی بازرگانی هم تحرک و پویایی را در آستراخان ایجاد کردند.

رودخانه ولگا با ۸۰ درصد حجم آب‌های ورودی به دریای خزر تنها آبراه قابل کشتیرانی در روسیه است که با استفاده از کانال «ولگا-دن» ارتباط مستقیم با آبهای آزاد را میسر می‌سازد.

قدمت بندر سالیانکا ۳۰۰ ساله و از سال ۱۷۲۲ ایجاد و در سال ۱۹۱۲ ثبت ملی شد و در سال ۲۰۱۴ به صورت سهامی عام شد توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با ۵۳ درصد سهم بیشتر مدیریت می‌شود.

روز پنجم از سفر با انجام دو تفاهم نامه مهم بین کانون زنان بازرگان و سازمان “روسیه تجاری “شعبه آستراخان و سرای تجاری ایرانیان با سازمان “روسیه تجاری” در محل هتل ویکتوریا در مجاورت ساختمان سرای تجاری ایرانیان انجام شد.

تفاهم نامه هایی  که از این حیث به اهمیت آن می توان تاکید کرد که در جمع تعدادی از تولیدکنندگان و بازرگانان استان های مختلف روسیه که عازم آستراخان برای حضور و شرکت در این مراسم صورت گرفته بود.

یک تفاهم نامه بین کانون زنان بازرگان و سازمان روسیه تجاری و تفاهم نامه دیگر بین سرای تجاری ایرانیان و سازمان روسیه  تجاری  که هرکدام از  تفاهم نامه ها بر هدف توسعه مبادلات تجاری ، آموزش و اعزام هیات های تجاری و تبادل اطلاعات و همکاری های تجاری و بازرگانی تاکید داشته است.

این مراسم نیز با حضورخانم “نائیلیا زینورونا نیکیتیا ” رییس سازمان «روسیه تجاری» شعبه آستراخان و سفیر تجاری این سازمان در ایران تشکیل شد .

وی از تعمیق در روابط، پایبندی، اعتماد و اعتقاد با عنوان مراودات و کمک و استحکام در روابط گیلان و آستراخان در سی سال گذشته پرداخت و گفت: قطعا مسیر جدیدی در توسعه این روابط در حال گشایش است و چون روسیه با تحریم‌های غرب روبرو است، لذا جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راه دسترسی نیاز کالاهای روسیه را تسهیل کند و این مهم نشانگر این است که طرفین به دنبال کمک به یکدیگر و عبور از تحریم‌ها هستند، لذا به همین جهت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران و مشخصا استان گیلان برای ما بسیار مهم است.
وی امضای تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی را فصل جدیدی از توسعه مبادلات و تسهیل تجارت برشمرد و یادآور شد: در این نشست شرکت‌های روسی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک آمادگی دارند.

در خاتمه این نشست فی مابین نایب رییس کانون زنان بازرگان گیلان و ریس سازمان ”روسیه تجاری “شعبه آستراخان و مدیرعامل سرای تجاری ایرانیان و رییس سازمان “روسیه تجاری” شعبه آستراخان تفاهم نامه همکاری امضا شد.

شرکت در جلسات “بی تو بی” در حین نشست های یاد شده از جمله مواردی بود که تجار در این سفر توانستند  با طرف های روسی مراودات خود را داشته باشند و در چند حوزه طرفین از بازرگانان به توافقات اولیه با یکدیگر رسیدند.

در عصر همین روز هیات اعزامی وارد پارک دانشجویی آستراخان شدند و از مجسمه حکیم عمر خیام ،  فیلسوف ، ریاضیدان ، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی که توسط اتاق بازرگانی گیلان در سال ۱۳۹۶ مجسمه او در پارک دانشجویی آستراخان نصب و با حضور استانداران وقت دو استان گیلان و آستراخان رونمایی شده بود ، بازدید کردند. 

اما بخش معنوی و ارزشمند این سفر در ششمین و آخرین روز کاری بود .  عزیمت تجار در عصر روز هشتم محرم به سمت سرکنسولگری ایران و شرکت در مراسم تاسوعای حسینی بود.

هادی تیز هوش تابان در لحظه ورود به محوطه سرکنسولگری و استقبال مهدی آ کوچکیان از او،  یک جلد کتاب نفیس از کلام الله قران مجید را به سرکنسول ایران در آستراخان  هدیه داد.

پیش از فرا رسیدن زمان اذان مغرب و شرکت در مراسم شب تاسوعای حسینی ، سرکنسول ایران در آستراخان از اعزام هیات تجاری استقبال کرد و ادامه این روند برنامه ها را اقدامی در جهت توسعه همکاری های بازرگانی و شناخت تجار از بازارهای هدف صادراتی ، سرمایه گذاری در کشورهای خارجی و یا سرمایه گذاری مشترک با طرف خارجی و شناخت طرف روسی از امکانات اقتصادی ، تولیدی و بازرگانی ایران  ارزیابی کرد.

سرکنسول ایران در آستراخان در این نشست از راه اندازی پرواز رشت –  آستراخان به شدت حمایت کرد و به کسانی که در جریان راه اندازی این پرواز کارشکنی می کنند توصیه کرد : پیامبر اکرم ( ص ) فرمود؛ “هر روزتان را با روز بعد متفاوت کنید “و امیدوارم با تحولی که اتاق گیلان ایجاد کرده و سفارت ایران هم از این پرواز در توسعه مناسبات اقتصادی حمایت داشته است ، دیگران هم همراهی و حمایت کنند.

در ادامه با ایراد سخنرانی رییس اتاق گیلان و تعدادی از بازرگانان  حاضر ، مهمانان نماز مغرب و عشا را بجا آوردند و با نشستن در منبر حسینی در محل خیمه گاه امام حسین (ع) که توسط سرکنسولگری مزین به حال و هوای شب های محرم شده بود ،  با سخنرانی یکی از روحانیون حاضر در جلسه پیرامون زندگی حضرت امام حسین (ع ) و یارانش و حضرت عباس ( ع ) گوش نهادند و سپس با نوحه خوانی یکی از مداحان اهل بیت به عزاداری و سینه زنی  پرداختند.

شب تاسوعای حسینی برای هیات اعزامی به آستراخان روسیه ، بهترین و ماندگارترین لحظه این سفر بوده است چرا که ما ایرانی ها به باور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ” ما ملت امام حسینیم” .