Iran & Russia | گزارش همایش ۹۴/۰۶/۲۱
15807
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15807,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

گزارش همایش ۹۴/۰۶/۲۱

گزارش همایش ۹۴/۰۶/۲۱

اسدالله عسگراولادی در همایش آشنایی متقابل با فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری کشورهای ایران ، روسیه و کشورهای حوزه CIS با بیان این که روسها فقط در حد حرف توسعه مناسبات تجاری با ایران را دنبال می‌کنند، نسبت به پیامد ورود هیات‌های تجاری خارجی به کشور هشدار داد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه به وضعیت روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه بنا بود، تا با روسیه روابط تجاری خود را گسترش دهیم، اما مشکلات عدیده‌ای که طی سال‌های اخیر بین ما و جمهوری روسیه وجود داشته هنوز پابرجاست و ما هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف دلخواه‌مان برسیم.
وی به دیدارهای یک سال اخیر خود با وزرا و سفرای روس در ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: هر بار و هر جا صحبت از مناسبات و حجم روابط تجاری بین دو کشور شده است، مسئولان روسیه از آن استقبال کرده‌اند، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است و چند ایستگاه بازدارنده هم‌چنان پابرجاست.
عسگر اولادی وضعیت بی‌ثبات روسیه به‌دلیل تحریم‌ها علیه این کشور را یکی از مسائلی دانست که سبب شده پول روسیه یعنی روبل دچار نوسان شود و افزود: خریدار روسی تمایل ندارد، غیر از روبل کالایی بخرد و از آن طرف صحبت کرده‌ایم که قرارداد دوجانبه روبل و ریال برقرار شود که تاکنون محقق نشده است.
رئیس اتاق ایران و روسیه مشکلات بانکی به‌دلیل تحریم‌های ایران را نیز سد دیگری بر سر راه تجارت دو کشور برشمرد و افزود: اگرچه مسئولان روسیه می‌گویند از تحریم‌های بانکی تبعیت نمی‌کنند، اما بانکهای این کشور در عمل این کار را نمی‌کنند و وقتی یکی، دو بانک روس هم قرار است، با ایران همکاری‌ کنند تحت تأثیر روانی تحریم‌ها وارد مدار کار عملاً نمی‌شوند.
عسگراولادی حمل‌ونقل را سومین مشکل بر سر راه تجارت ایران و روسیه دانست و گفت: در کشور ما حمل‌ونقل ریلی در خدمت تجارتمان نیست و حمل‌ونقل هوایی مانند کارگو برقرار نیست. همچنین پروازها از آسمان کچن و قزاقستان برای عبور دچار مسائل امنیتی هستند و از طرف دیگر حمل‌ونقل دریایی هم برای افزایش مبادلات تجاری با تسهیلات موجود پاسخگو نیست.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نبود پرواز مستقیم به شهرهای جنوبی روسیه از جمله آستاراخان را از دیگر دغدغه‌های تجار برشمرد و گفت: ما به شهرهایی مانند ساراتوف و آستاراخان پرواز نداریم و باید بازرگانان به مسکو پرواز کرده و پس از ۸ ساعت انتظار به آستاراخان بروند، در صورتی که ترکیه روزانه ۴ـ ۵ پرواز مستقیم به روسیه دارد.
وی خطاب به دولتمردان گفت: باید به خطوط هواپیمایی از جمله ایران ایر و ماهان فشار بیاورند تا در شهرهای شمالی کشور از جمله رشت، تبریز و مشهد خط پروازی مستقیم به جنوب روسیه برقرار شود. صدور روادید درازمدت و به دفعات از دیگر گلایه‌های رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از طرف روسی بود که بازرگانان ایرانی هم‌چنان برای آن دست به گریبانند و در این زمینه کار به کندی صورت می‌گیرد.
عسگر اولادی رئیس اتاق ایران و روسیه تعرفه سنگین واردات به روسیه برای کالاهای ایرانی را یکی دیگر از مواردی برشمرد که سبب غیررقابتی شدن کالا در بازار این کشور می‌شود و خاطرنشان کرد: چگونه است که برای کشورهایی مانند بلاروس، قزاقستان آذربایجان و امثالهم تعرفه واردات روسیه صفر تا ۵ درصد است، ولی برای ما ۵ تا ۲۰ درصد. نتیجه آن می‌شود که باید به یکی از این کشورها حق کمیسیون بدهیم تا کالایمان را از آن طریق وارد روسیه کنیم.
عسگر اولادی ادامه داد: در این راستا سه مرتبه با سفیر روسیه صحبت کردیم که چرا حق همسایگی به جا آورده نمی‌شود، روسیه باید بداند با همسایگان دیگر سالانه ۵ تا ۴۰ میلیارد دلار مبادله داریم، اما رقم تجاری ما با روسیه از ۲ میلیارد دلار فرارتر نرفته است.
خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران در بحث خطوط ریلی به دلیل منازعات بین ارمنستان و آذربایجان خط ریلی مستقیم ما به روسیه قطع شده است که اگر می‌خواهیم صادارت ارزان قیمت داشته باشیم می بایست این خط را فعال کنیم.
وی با اشاره به اهمال دولت نهم و دهم در بخش موافقت‌نامه کریدور جنوب گفت: موافقت‌نامه کریدور جنوب یک توافق بسیار خوب برای دو کشور بود که متاسفانه دولت قبل آن را جدی نگرفت. اگر این کریدور به مرحله اجرایی می‌رسید اکنون بسیاری از فرصت‌های شغلی و بازرگانی برای ما ایجاد شده بود.
او با اشاره به پتانسیل دو کشور در خصوص انرژی گفت: ما می‌توانیم با روسیه در بحث پتروشیمی و نفت متحد باشیم و نقش پررنگی را در بازارهای بورس جهانی ایفا کنیم.
وی افزود: اتاق مشترک ایران و روسیه می‌تواند بسیار مفید باشد و امیدوارم با یک آسیب‌شناسی دقیق این مسئله را حل کنند که چرا با وجود نزدیکی دو کشور هیچ وقت سطح روابط اقتصادی آنطور که باید و شاید نبوده است.
خوانساری تصریح کرد: اکنون که نظام هم تمایل دارد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند بهترین فرصت است که بخش خصوصی ازاین فضای پیش آمده استفاده کند ما هم در اتاق ایران و اتاق تهران تاجایی که بتوانیم به این امر کمک می‌کنیم

عضو هیأت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ورود بی برنامه هیأت‌ تجاری خارجی به کشور گفت: برای ورود این هیأت‌ها باید برنامه داشته باشیم، و باید مراقب بود، تا این هیأت‌ها در این دیدارها سرمایه ما را به سمت کشور خودشان جذب نکنند و این همه سؤال ایجاد شده که چرا ظرف ۱۵ ر وز ریال ما ۱۵ درصد تنزل یافته است.
وی ادامه داد: زمانی برخی حرف از تأسیس اتاق مشترک ایران و آمریکا به میان آوردند، در صورت که تا وقتی تحریم‌هایی مانند تحریم داماتو، تحریم دولت آمریکا و کنگره این کشور پابرجاست، اتاق مشترک معنا ندارد، چرا که لغو تحریم داماتو دست رئیس‌جمهور آمریکاست که اول نوامبر هر سال آن را تمدیدی می‌کند و از زمان ریگان تاکنون طی ۲۵ سال این اتفاق افتاده است.
وی همچنین خطاب به دولتمرادن این انتقاد را کرد، طی یازده دولت گذشته پس از انقلاب اسلامی همواره این قول داده شده سهم بخش خصوصی در اقتصاد به مرز ۵۰ درصد برسد. اما هنوز ۸۰ درصد اقتصاد در دست بخش دولتی است. و تمام فسادها در این بخش رخ می‌دهد. تمام گرانی‌ها، ندانم کاری‌ها و زیان‌ها در اقتصاد دولتی است.
عسگر اولادی تصریح کرد: پالایشگاهها، راه‌ها هواپیمایی، سدها نیروگاه‌ها شهرداری‌ها شرکت‌های مهم مانند مس و ذوب آهن دست دولت است و فقط صادرات اناب و زیره دست بخش خصوصی است. با بخش خصوصی تعارف بسیار می‌شود، ولی باید پرسید چه تعداد کارخانه با چند درصد ظرفیت درحال کار است.
رئیس اتاق ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در همین شهریور ماه طبق آمارهای رسمی تعداد چک‌های برگشتی و ورشگستی‌ها و میزان بیگاری افزایش یافته است. باید هر سال حداقل ۱.۵ میلیون شغل جدید ایجاد شود که اگر نصف این رقم را تأمین نکنیم، برنامه ششم از همین الان روی هواست.